Oprichting

HERMESensemble wordt opgericht door Koen Kessels en een collectief van musici, kunstenaars en academici.

HERMESensemble brengt BALLET MECANIQUE van George Antheil samen met de originele film van Fernand Léger en Man Ray in een uitverkochte Bourla Schouwburg.

HERMESensemble wordt door Boudewijn Buckinx als curator van het festival Joint Venture (Festival van Vlaanderen) uitgenodigd als ‘ensemble in residence’, en verzorgt concerten in onder meer deSingel en MUHKA.

HERMESensemble zet luister bij de opening van het Concertgebouw Brugge op het FORMAT-festival (Brugge 2002) met een uitverkochte voorstelling van BALLET MECANIQUE in confrontatie met DESERTS van Edgar Varèse, met video van Bill Viola, in confrontatie met dj Eavesdropper.

HERMESensemble wordt erkend en structureel ondersteund door de Vlaamse Overheid.

Concert met Ricercar Consort in Brussel (Théâtre Marni) voor Ars Musica met UPON SILENCE van George Benjamin. Scenische uitvoeringen van INFINITO NERO van Salvatore Sciarrino in Het Kanaal te Wijnegem. BALLET MECANIQUE in deSingel. Concerten op het festival van Saintes en in Tate Modern London.

HERMESensemble Infinito Nero

4’33”: HOMMAGE AAN JOHN CAGE i.s.m. Joan La Barbara, Bram Van Camp, Luc Brewaeys en Kurt Ralske in deSingel i.s.m. Ars Musica.

Uitverkochte Bozar en Vooruit met HERONTDEKKING VAN DE WAANZIN (Pink Floyd Project) i.s.m. Gert Keunen, Kurt Ralske en Collegium Vocale Gent.

Muziektheatertournee in Vlaanderen en Nederland met VARIETE van Mauricio Kagel i.s.m. One-Off.

HERMESensemble brengt werk van en met Tristan Murail en Frédéric D’haene in deSingel voor Ars Musica.

Diverse uitvoeringen hoorspel WORDS & MUSIC van Morton Feldman en Samuel Beckett tijdens de Zomer van Antwerpen.

BALLET MECANIQUE op het KLARA-Festival in Bozar.

5 JAAR HERMESensemble met Kaija Saariaho en de creatie van de FANFARE van Luc Brewaeys

HERONTDEKKING VAN DE WAANZIN (Pink Floyd Project) in de Bijloke en Openluchttheater Rivierenhof (Antwerpen).

HERMESensemble en Avanti! in Bozar met werk van Kaija Saariaho.

LA CHUTE DE LA MAISON USHER (film van Jean Epstein, muziek van Ivan Fedele) in deSingel en Philharmonie de Luxembourg.

TERZA PRATICCA van Thomas Smetryns in S.M.A.K, Vooruit en Vlaamse Opera.

HERMESensemble La Chute

HERMESensemble wordt structureel ondersteund door de Vlaamse Overheid tot 2009, en wordt ‘ensemble in residence’ van AMUZ.

THE LODGER (film van Alfred Hitchcock, muziek van Joby Talbot) in première in deSingel.

Cd en tournee BRISKEY BIG BAND PROJECT i.s.m. Gert Keunen in onder meer Warande Turnhout, Roma, Vooruit, CC Hasselt.

Samenwerking met Kaffe Matthews, Philippe Pierlot, Kurt Ralske en Thomas Smetryns i.k.v. festival music@venture in Antwerpen.

HERMESensemble brengt werk van Salvatore Sciarrino tijdens de Biënnale van Venetië (Palazzo Fortuny).

Creatie CONCERTO VOOR VIOOL EN ENSEMBLE van Bram van Camp in AMUZ.

Eerste editie van het jaarlijkse project THE TIMES THEY ARE A-CHANGIN’, gericht op de ontwikkeling van jong componerend talent.

Tournee met ROTHKO CHAPEL van Morton Feldman, werk van Peter Ablinger en een creatie van Jelle Tassyns in o.m. Basilica Festival van Vlaanderen Limburg.

Sextet HEARING FROM NOWHERE van Frédéric D’haene op MADE-festival (Festival van Vlaanderen Gent).

THE LODGER in Friesland (Leeuwarden en Drachten).

Muziektheater DE ZANDMAN met muziek van Salvatore Sciarrino i.s.m. In Vitro in Keulen.

HERMESensemble THE TIMES

Creatie en tournee inclusiedanstheater KLEEFKRUID met muziek van Hanne Deneire.

Creatie in AMUZ en diverse uitvoeringen DISAPPEARING IN LIGHT van Wim Henderickx in Vlaanderen en Nederland.

Dvd AVANT-GARDE i.s.m. CINEMATEK en tournee met live uitvoeringen van Belgische surrealistische films met nieuwe muziek van o.m. Annelies Van Parys, Joachim Brackx en Eric Sleichim i.s.m. Muziektheater Transparant.

THE LODGER op het Basilica Festival van Vlaanderen Limburg.

PARIS QUI DORT (film van René Clair, muziek van Yan Maresz) in deSingel, Philharmonie de Luxembourg en Muziekgebouw aan ’t Ij Amsterdam.

HERMESensemble wordt structureel ondersteund door de Vlaamse Overheid tot 2012, en blijft ‘ensemble in residence’ van AMUZ.

DISAPPEARING IN LIGHT van Wim Henderickx op Happy New Festival Kortrijk.

CYMATICS met Andrew Claes, Jérôme Combier en Kurt Ralske in het Kaaitheater (Ars Musica) en AMUZ.

Samenwerking met Bobo Stenson en trio met werk van bassist-componist Andres Jormin in deSingel.

Uitverkocht Konzerthaus Wien met THE LODGER.

10 JAAR HERMESensemble met LA CHUTE DE LA MAISON USHER in AMUZ. Concerten in Maastricht (Musica Sacra), Düsseldorf (Langen Foundation) en Utrecht.

HERMESensemble Cymatics

Creatie MEDEA, muziektheater van Wim Henderickx i.s.m. Muziektheater Transparant en de Veenfabriek, in deSingel. Tournee in Vlaanderen en Nederland, met een concertante uitvoering in Teatro Piccolo Arsenale op de Biënnale van Venetië.

HERMESensemble tekent bij Harmonia Mundi voor de cd-uitgave van DISAPPEARING IN LIGHT van Wim Henderickx.

Creatie muziektheater STANLEY met muziek van Hanne Deneire i.s.m. de Kolonie MT en Peter De Graef, met tournee in Vlaanderen en Nederland.

Ontmoeting en samenwerking met Vijay Iyer rond MUTATIONS in deSingel.

SCHNEE van Hans Abrahamsen in AMUZ en deSingel.

LA CHUTE DE LA MAISON USHER in Muziekgebouw aan ’t Ij Amsterdam.

Slotconcert ISCM International World Music Days in deSingel met creatie ATLANTIC WALL van Wim Henderickx en werk van Jonathan Harvey.

ATLANTIC WALL en DISAPPEARING IN LIGHT op het festival November Music in Den Bosch.

Samenwerking met Capilla Flamenca in de productie CHIAROSCURO met muziek van Salvatore Sciarrino in Concertgebouw Brugge en Osterfestival Tirol.

Hermesensemble_Chiaroscuro

HERMESensemble wordt structureel ondersteund door de Vlaamse Overheid tot 2016. Het treedt toe tot het internationale netwerk voor hedendaagse muziekensembles NEW AUD.

Structurele samenwerking met University of Arts Birmingham, met concerten met creaties van Vlaamse componisten (Wim Henderickx, Hanne Deneire) en masterclasses.

Opening Novecento Festival Vlaams-Brabant in Leuven met werk van o.m. Martin Matalon i.s.m. Centre Henri Pousseur en onder leiding van Ed Spanjaard.

STRANGE NEWS van Rolf Wallin voor ensemble, electronics en video in deSingel en op November Music Den Bosch.

Concerten in AMUZ (HOMMAGE AAN ARVO PART), Biënnale van Venetië, Stadsschouwburg Utrecht, De Doelen Rotterdam.

Release TRIPTYCH met NADA BRAHMA en ATLANTIC WALL van Wim Henderickx op het Festival van Vlaanderen Kortrijk, met een multimediaal concert rond ATLANTIC WALL en STRANGE NEWS van Rolf Wallin.

Opstart onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van de Duitse avant-garde, met een focus op Karlheinz Stockhausen met uitvoeringen van SCHONHEIT in Berlijn (Acker Stadt Palast) en Antwerpen.

Release dvd ’14-’18 i.s.m. CINEMATEK met LA BELGIQUE MARTYRE (film van Charles Tutelier, muziek van Hanne Deneire) en filmconcerten in deSingel, Flagey en op Musica Sacra Maastricht.

Ensemble ‘in residence’ van het Inspiratum Festival Kanaal met onder meer werk van Wim Henderickx, Hanne Deneire, Martin Matalon, Kee Yong Chong, Toshio Hosokawa.

MUTATIONS met Vijay Iyer op Jazz Middelheim en Bremen Musikfest. Verdere concerten in Flagey, S.M.A.K., Middelburg en Leiden.

Wim Henderickx - Triptych

HERMESensemble betrekt een eigen studio in Het Kanaal te Wijnegem.

Het onderzoek rond Karlheinz Stockhausen brengt HERMESensemble naar Keulen en Berlijn (Akademie der Kunste).

Samenwerking met De Spiegel rond experimenteel muziektheater voor de allerjongsten in CABAN. Creatie DELEUZABELLI: DIABELLI VARIATIES VOOR DE 21e EEUW met Paulo De Assis en Orpheus Instituut, met creaties van Bart Van Hecke, Tiziano Manca, David Gorton en Paolo Galli en uitvoeringen in deSingel, Miry Zaal Gent en de Bijloke.

Creatie muziektheater HYPERION (tekst van Friedrich Hölderlin, muziek van Bruno Maderna) met het Italiaanse huis Muta Imago en i.s.m. Muziektheater Transparant en Orpheus Instituut, en uitvoeringen in Antwerpen, Rimini en Rome (festival RomaEuropa). Concerten tijdens de Biënnale van Venetië i.s.m. ensemble Pomo d’Oro. OdeGand (Festival van Vlaanderen Gent), Het Kanaal (OCEAN WAVES met Kee Yong Chong en Kurt Ralske).

SERATA FUTURISTA met creatie van nieuw werk van Francesco Filidei, naast muziek van Tiziano Manca, Salvatore Sciarrino en Giacinto Scelsi.

HERMESensemble Caban

HERMESensemble reist naar de andere kant van de globe op uitnodiging van het Mona Foma festival in Tasmanië (Australië), en brengt er onder meer werk van Wim Henderickx, Joby Talbot en Yan Maresz.

Het ensemble is verder te gast in Birmingham met het onderzoek en programma rond Stockhausen, en in Forlí en Prato met HYPERION.

Het CONCERTO VOOR VIOOL EN ENSEMBLE dat Bram Van Camp voor het ensemble en solist Wibert Aerts componeerde in 2008 kent nieuwe uitvoeringen.

Verder wordt LA BELGIQUE MARTYRE verder gespreid, en vinden er concerten plaats met werk van Luc Brewaeys, Daan Janssens en Wim Henderickx.

DO’UN, een nieuwe elektroakoestische compositie van Mireille Capelle, verschijnt op cd bij audioMER en wordt gepresenteerd op verschillende concerten in Venetië en Antwerpen.

HERMESensemble produceert REVELATIONS van Wim Henderickx met Muziektheater Transparant in deSingel, Operadagen Rotterdam en November Music Den Bosch.

De succesproductie THE LODGER van Joby Talbot kent, na een internationale spreiding van tien jaren, verschillende slotuitvoeringen in Nederland, waaronder Muziekgebouw aan ’t Ij Amsterdam.

HERMESensemble gaat een nauwe samenwerking aan met Opera Ballet Vlaanderen, en coproduceert REQUIEM, een danstheater met muziek van Gabriel Fauré en Wim Henderickx, op een choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui. In het najaar wordt het danstheater THE HEART OF AUGUST van choreograaf Edouard Lock gerealiseerd, met nieuwe muziek van Gavin Bryars.

Het Transit Festival in Leuven wordt geopend met onder meer werk van Francesco Filidei voor HERMESensemble, naast werk van Luc Brewaeys, Tiziano Manca en een creatie van nieuw werk van Bart Vanhecke.

HET RAADSEL VAN DE SFINKS, één van de vroegste spectrale werken van Luc Brewaeys, wordt geproduceerd voor het Festival van de Architectuur in deSingel.

Op vlak van ontwikkeling wordt naast het jaarlijkse initiatief THE TIMES een samenwerking aangegaan met SOUNDMINE, de zomercursus van Musica in Neerpelt.

Drukste jaar uit zijn geschiedenis

In samenwerking met Theater De Spiegel wordt NOCTURAMA geproduceerd, muziektheater voor de jongste luisteraars met nieuwe muziek van Daan Janssens.

THE HEART OF AUGUST van Lock en Bryars kent een tweede deel in Opera-Ballet Vlaanderen. Met dit huis realiseert HERMESensemble verder de dansproducties IN YOUR ROOMS van Hofesch Shechter, en TWELVE TON ROSE van Trisha Brown met muziek van Pärt, Górecki, Sharp en Webern. Deze laatste productie gaat in Concertgebouw Brugge in première.

In EMRUZ realiseert de vaste kern van het ensemble een focus op nieuwe Iraanse muziek van onder meer Aftab Darvishi en Alireza Farhang naast nieuw werk van Jean-Luc Fafchamps, met uitvoeringen in deSingel en het festival Wilde Westen in Kortrijk.

Met het sociaalartistieke project GO! vinden verschillende  uitvoeringen plaats in Flagey.

Met Muziektheater De Kolonie wordt MEVROUW BOB geproduceerd, met creaties van Mathias Coppens.

In samenwerking met Muziektheater Transparant begint de nieuwe productie HARRIET aan een internationale tournee doorheen Nederland, Mexico, Frankrijk en het VK, en wordt de jongerenvoorstelling TORENS VAN BEIROET geproduceerd voor het Paleis in Antwerpen.

THE TIMES viert zijn tiende editie, en presenteert een nieuw luik voor preprofessionele componisten: THE TIMES ACADEMY, in samenwerking met de conservatoria van Antwerpen en Amsterdam.

HYPERION komt uit op vinyl met het Orpheus Instituut, het CONCERTO VOOR VIOOL EN ENSEMBLE van Bram Van Camp verschijnt op cd bij Explicit! (Et’Cetera Records), naast CAUGHT IN TREETOPS van Charlotte Bray.

HERMESensemble kent het drukste jaar uit zijn geschiedenis, met meer dan 150 concerten in binnen- en buitenland.

HERMESensemble EMRUZ

HARRIET, TORENS VAN BEIROET, en MEVROUW BOB worden verder gespreid in Vlaanderen en Nederland. De kinderproductie NOCTURAMA wordt verder gezet met tal van voorstellingen in eigen land, maar ook in Luxemburg, Frankrijk en Noorwegen.

Met Opera Ballet Vlaanderen wordt onder regie van Clara Pons IN THE PENAL COLONY van Philip Glass geproduceerd, naar een verhaal van Franz Kafka, en uitvoeringen in Antwerpen, Gent en Rotterdam.

Met Musica wordt een samenwerking aangegaan rond de zomerstage voor componisten SOUNDMINE met Wim Henderickx. Er wordt voortaan ook samengewerkt rond het forum voor jonge componisten THE TIMES.

Stijn Saveniers dirigeert AYRE van Osvaldo Golijov met sopraan Britt Truyts.

Karin de Fleyt beëindigt een onderzoek naar onterecht vergeten werk van Lucien Goethals met een uitvoering van VENSTERS.

Mireille Capelle schrijft en produceert de soundscape BLUE VEIL en gaat ermee in première in Palazzo Fortuny in Venetië. Het voltallige ensemble schittert op de slotdag van de Biënnale van Venetië voor muziek in Teatro Goldoni, met werken van Wim Henderickx en Annelies Van Parys en een wereldcreatie van Vykantas Baltakas. Het concert wordt later hernomen op het Transit Festival in Leuven.

In november creëert HERMESensemble onder leiding van Koen Kessels nieuw elektroakoestisch werk van Daan Janssens en Daniela Fantechi in Concertgebouw Brugge.

In dezelfde periode wordt Luc Brewaeys herdacht door zijn reeks van acht WHISKY WORKS uit te voeren in Antwerpen, waarbij HERMESensemble optreedt in de Elisabethzaal en deSingel.

REVELATIONS van Wim Henderickx krijgt een semiconcertante gedaante en wordt, in samenwerking met het Vlaams Radiokoor, uitgevoerd in Flagey en Het Kanaal.

NOCTURAMA wordt, na bijna 200 vertoningen, afgesloten met publieksuitvoeringen op het Imaginale Festival in Stuttgart en Mannheim (DE), DEStudio in Antwerpen en in Concertgebouw Brugge.

HERMESensemble produceert de hedendaagse ‘fluxus happening’ FOR PER KIRKEBY in Het Kanaal.

Na de concerten van THE TIMES en THE TIMES ACADEMY in AMUZ in maart gaat België in lockdown.

De feestelijke twintigste verjaardag van het gezelschap moet worden uitgesteld naar betere tijden. HERMESensemble plooit terug op het maken van opnames van onder meer Jean-Luc Fafchamps en Daan Janssens. Daarnaast wordt samen met Champdaction een bijzonder lockdown-versie van IN C van Terry Riley geproduceerd voor radio Klara, en komen het internet-gedicht 172,9 en TRANSCENDENZA van Mireille Capelle tot stand.

In december streamt het ensemble live opname- en werksessies van een nieuwe podiumproductie CHAMBER MUSIC, op gedichten van James Joyce. Kaat Hellings en Ton van der Meer componeerden het oorspronkelijke materiaal, dat door Stijn Saveniers voor HERMESensemble werd georkestreerd.

De eerste maanden van 2021 worden nog overschaduwd door coronapandemie.

HERMESensemble is ondertussen actief op PODIUM 19, het tijdelijk streamingkanaal voor kunst en cultuur van de VRT: ze realiseren druk bekeken voorstellingen met een overzichtsprogramma van de ensemblemuziek van Wim Henderickx en een online uitvoering van REVELATIONS. De muziek van deze productie wordt ook uitgegeven (online en op cd) bij Antarctica Records.

Ook het jaarlijkse componistenforum THE TIMES kent een online editie.

In maart maken HERMESensemble en het Oddysseia Ensemble samen de podcast NOBODY IS PERFECT, een geheel van zes korte composities van Luc Brewaeys, uitgegeven door MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek].

In het najaar gaat – na een uitstel van een jaar – de muziektheaterproductie BOY van regisseur Kyoko Scholiers met Opera Ballet Vlaanderen in première. De tournee is zo goed als uitverkocht.

In het kader van de 21ste verjaardag van HERMESensemble wordt in oktober in DE SINGEL BIOSPHERE 21 gerealiseerd, met op het programma BALLET MECHANIQUE en DESERTS: meesterwerken die het ensemble twintig jaar geleden al op de Vlaamse podia introduceerde.

In november biedt HERMESensemble in een muzikale OPEN KEUKEN een blik op de experimenten en werken die in de toekomst zullen uitgewerkt worden tot volwaardige podiumproducties.

2022 start veelbelovend. THE TIMES krijgt een doorstart als Bovenlokaal Cultuurproject en slaat hiervoor de handen in elkaar met Musica Impulscentrum, Centre Henri Pousseur en MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek].

De uitvoeringen van BOY blijven lopen. De doortocht bij Theater aan Zee in juli is een van de hoogtepunten.

Op uitnodiging van DE SINGEL realiseert HERMESensemble in mei geënsceneerde uitvoeringen van DAS LIED VON DER ERDE met regisseur Philippe Quesne, in het arrangement voor ensemble van Arnold Schönberg.

De slotvoorstelling van REVELATIONS wordt gespeeld in het Wilde Westen (festival van Vlaanderen Kortrijk).

In het najaar wordt de productie AURORA ELECTRONICA opgevoerd in onder meer de Bijloke (Gent), DE SINGEL (Antwerpen) en TRANSIT Festival (Leuven), met Lichtbogen van Kaija Saariaho en recent werk van Daan Janssens en Serge Verstockt.

Ondertussen kan het ensemble opnieuw reizen. Ze worden opgemerkt in Nice met de productie CHUCHOTEMENTS BURLESQUES van de Iraanse componist Alireza Farhang en op de Biënnale van Venetië met de wereldcreatie van NOTWEHR van Annelies Van Parys.

De Vlaamse Overheid zet opnieuw het licht op groen voor structurele subsidies voor het  HERMESensemble.

In november start een alliantie met de jonge wolven van Nemø ensemble met het dubbelconcert MAGNETIC HORIZON.

Het jaar wordt afgesloten met de bijzondere podcast BOZE BEJAARDEN, die gemaakt werd voor de Nederlandse radiozender NPOR4.
Het is een samenwerking met Wunderbaum en Volksopera. De teksten zijn van Gaea Schoeters. Annelies Van Parys tekende voor de muziek.

Courtesy La Biennale di Venezia - © Andrea Avezzù

2023 start met een tot de nok gevulde Blauwe Zaal in DE SINGEL, voor het herdenkingsconcert naar aanleiding van het plotse overlijden van Wim Henderickx.

Naast de podcast, zijn er vanaf februari ook voorstellingen van BOZE BEJAARDEN, in samenwerking met de acteurs van Wunderbaum.

In maart organiseert HERMESensemble opnieuw The Times en The Times Academy, de coachingtrajecten voor jonge componisten. De stukken die de deelnemers aan The Times Academy schreven, worden verder doorheen het jaar hernomen op verschillende concerten en festivals.

Ook in maart: de première van UMVA!, de performatieve installatie van Aurélie Lierman over het leven van haar 112-jarige grootvader Kanyoni Ladislas die tijdens zijn lange leven als dokter en jager Rwanda zag veranderen doorheen kolonisatie, onafhankelijkheid en genocide tot het fragiele land dat het vandaag is.

In mei komt er nieuwe muziek van Sam Vloemans uit. Hij schreef VANISHING POINT voor de derde solotentoonstelling van Hans Op de Beeck. HERMESensemble trok er enkele maanden eerder de studio voor in.

Ondertussen lopen UMVA!, BOZE BEJAARDEN en THE TIMES ACADEMY door tot in de zomer.

In het midden van de zomervakantie slaan Marcel Vanthilt en HERMESensemble de handen in elkaar voor VERDENS UNDERGANG, dat in première gaat op het MoMentfestival in Tongeren.

Een maand later staat er opnieuw een bijzondere samenwerking op het programma. Deze keer met Catalina Vicens en Kurt D’Haeseleer. Daan Janssens schreef de muziek. MOIRA is een audiovisuele productie rond de gelijknamige godin van het lot, met roemruchte Tapijt van de Apocalyps als inspiratiebron.

In het najaar staat er tenslotte nog een nieuwe producties op de planning van Nemø Ensemble: HAUNTED.

In diezelfde periode coacht HERMESensemble enkele studenten Zang van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voor twee huldeconcerten aan Wim Henderickx. Samen brengen ze drie delen uit REVELATIONS in de Blauwe Zaal van DE SINGEL.