Mireille Capelle

Mireille Capelle speelt in verschillende films en theaterstukken, en vertolkt zeer diverse rollen in opera’s, waaronder Wagneriaanse rollen als Eva en Kundry, of Salomé en Der Komponist (Richard Strauss) en een keur aan Franse personages van Charlotte en Metella tot Jeanne d’Arc (Jeann d’Arc au bûcher, van Honegger). Parallel daaraan ontwikkelde zij een groot concertrepertoire met belangrijke geestelijke en seculiere werken van de vroege barok tot de hedendaagse muziek. Mireille heeft gezongen onder leiding van Marc Minkowski, Jos Van Immerseel, Massimo Zanetti, Sylvain Cambreling, Seiji Ozawa, Silvio Varviso…en werd gedirigeerd door Robert Carsen, Guy Joosten, Andrea Breth, Krzysztof Warlikowski, Alvis Hermanis…

Mireille Capelle behoort tot de meest veelzijdige zangeressen van haar generatie. Zij weet de meest intieme zang als klassiek recitaliste en operazangeres te combineren met baanbrekende allround ‘performances’ als vocaliste, componiste en soundscaper. Haar engagement in de hedendaagse muziek is enorm, met onder meer vruchtbare ontmoetingen met componisten als John Cage, Crumb, Carter, Maxwell Davis, Kagel, Battistelli, Sciarrino, Brewaeys, Hubber, Wim Henderickx…

Ze is verbonden aan HERMESensemble als lid van de artistieke raad en als uitvoerend musicus.

Haar soundscapings, oftewel Architecture Sonores, zijn elektronische composities die live worden uitgevoerd. De eerste, Kinesis Akinetos, werd gecreëerd in de kunstgemeenschap Het Kanaal Axel Vervoordt (B), onder de Anish Kapoor installatie getiteld At the age of the World. Nefesh en Ruach werden gecreëerd op het ‘Festival de la Musique Contemporaine’ in Luik (B). Anello en Tra in het Palazzo Fortuny in Venetië, en Naga beleefde zijn première in Parijs.

Mireille Capelle componeerde de soundtrack voor: La Perle, een film van de surrealistische cineast, Henri d’Ursel.

Als professor aan het KASK Gent draagt zij al vele jaren bij tot de algemene zangopleiding van de volgende generatie zangers.

Media