Medewerkers

Toon medewerkers

Karin de Fleyt

Karin de Fleyt behaalde haar Master aan het Koninklijk Conservatorium te Gent (1995), waar ze zich reeds specialiseerde in hedendaagse fluit solo en kamermuziek. Post-graduaat “Laureaat van het Orpheus Instituut” met een studie over (nieuwe) extenties in fluitmuziek.

Ze is docent fluit in Leeds, College of Music (UK). Ze gaf les in de ManaMa opleiding hedendaagse muziek aan het Lemmensinstituut te Leuven en is vakdidacticus voor de specifieke lerarenopleiding aan de School of Arts, Conservatorium te Gent.

Karin de Fleyt speelt regelmatig op nationale en internationale festivals. Ze bespeelt de fluit, altfluit, piccolo, basfluit, shakuhachi en bansuri.

Ze speelt het volledige oeuvre voor fluit van de componist Karlheinz Stockhausen, met wie ze 10 jaar samenwerkte.

Vele werken die door Karin zijn gecreëerd, ontstonden na een intense samenwerking met de componist.

Ze geeft masterclasses, lectures en lecture-recitals over de interpretatie van nieuwe muziek voor fluit aan verscheidene nationale en internationale conservatoria en tijdens festivals voor nieuwe muziek.

Zij is solofluitiste bij HERMESensemble en fluitiste in het Oh-Ton Ensemble.

In januari 2015 startte ze een onderzoeksproject aan de Artesis Plantijn Hogeschool, Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Academie voor Kunsten in Antwerpen met als titel ‘From Zero to Void, encounters with Mary Bauermeister and Karlheinz Stockhausen in the sixties’.

Momenteel doet ze een tweede onderzoek aan de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen naar de ‘intermediale werken van Lucien Goethals en Karel Goeyvaerts’ (2018-2019) en een doctoraatstudie aan de University York over ‘ new performer/composer collaboration models’.

Peter Merckx

Reeds op jonge leeftijd studeerde Peter Merckx af aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen in de klas van Walter Boeykens. Nog voor het beëindigen van deze studies werd hij laureaat van de eerste Nationale Instrumentenwedstrijd, georganiseerd door de ‘Sociale Werken van de Uitvoerders’. Nadien vervolmaakte hij zich aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Henri De Roeck, waar hij een hoger diploma behaalde. Gedurende deze periode proefde hij van het orkestleven en verleende zijn medewerking aan o.a. het VRT-Orkest, de Vlaamse Opera en het Nationaal Orkest van België (o.a. tijdens het Elisabeth Concours voor viool 1993).

Nadien volgde een actieve periode in de hedendaagse muziek.

Hij stichtte het ensemble ‘QO-2’, gespecialiseerd in John Cage en Morton Feldman en ging naar Amsterdam voor een deelname aan het ‘Ocean-project’ van M. Cunningham naar een idee van John Cage. Een cd met het verzamelde werk van Herman van San (met wereldpremière en persvoorstelling in de Muntopera te Brussel) betekende een definitief keerpunt in zijn carrière.

Zijn interesse in kamermuziek bracht hem bij het salonensemble ‘Grupetto’, dat met haar cd’s en gelijknamige theaterproducties ‘Titanic’s Last Waltz’ en ‘Marlene Dietrich, Falling in love again’ veel bekendheid haalde. Deze producties bewijzen opnieuw zijn veelzijdigheid; van saxofoon, tot basklarinet, van klassiek tot jazz, alles komt aan bod.

Vanuit deze optiek begon hij zich samen met pianist Alex Roosemeyers toe te leggen op de Joodse muziekcultuur. Op hun jongste cd echter gaan zij prompt de confrontatie aan met doorwinterde jazzmuzikanten. Cross-over van de bovenste plank!

Nog een stapje verder is het ensemble ‘Moo’ en ‘Feestoog’ waar hij van 2007 t.e.m. 2016 België mee doorkruiste. Op het menu: aanstekelijke muziekkomedie en sterk visuele acts.

Een constante in zijn leven is de liefde voor hedendaagse kamermuziek. Onder andere met het ‘Prometheus-ensemble’ waar hij meewerkte aan radio-opnames en concerten gaf in binnen- en buitenland.

Mauricio’s Kagel ‘Variété’ bracht hem bij het HERMESensemble, waar hij momenteel zijn vaste stek heeft.

In 2013 won hij de eerste prijs op de interpretatiecursus voor werken van Karlheinz Stockhausen “Stockhausen-Kurse Kürten 2013”.

De oprichting van ‘MyPMinternational’ in 2012 is het resultaat van zijn lange persoonlijke research naar een betere houding en grip bij het bespelen van de klarinet. De ‘duim-fix’ is zijn persoonlijke uitvinding.
www.mypminternational.com

Koen Kessels

Koen Kessels, artistiek leider van HERMESensemble, muziekdirecteur van de Birmingham Royal Ballet en van de Royal Ballet Royal Opera House Covent Garden, is sinds 2005 gastdirigent van de Opera National de Paris. In het seizoen 2007-2008  dirigeerde hij in de Vlaamse Opera de wereldcreatie van La Strada (Luc Van Hove) en in de Munt de wereldcreatie van La Lumière Antigone (Pierre Bartholomée). Antwerpen verwelkomde hem opnieuw met L’Amour de Loin (Kajia saariaho), Brussel met Hanjo (Toshio Hosokawa) en Shell Shock ( Nicolas Lens/ Nick Cave/ Larbi Cherkaoui).

Toekomstige engagementen brengen hem terug naar de Teatro dell’Opera di Roma, Wiener Staatsoper, Opera National de Paris, Stopera Amsterdam, Le Capitole de Toulouse, National Ballet of Japan Tokyo en de New York City Ballet.

Met HERMESensemble tast hij de grenzen af van experiment, confrontatie en verruiming.

Hij werkte intens samen met componisten zoals Luc Brewaeys , Wim Henderickx, Luc Ferrari, Kaija Saariaho, Joby Talbot, George Benjamin, Hans Abrahamsen, Yan Maresz, Luc Van Hove, Pierre Bartholomée, Gabriel Yared, Max Richter, Mark-Antony Turnage en Annelies Van Parys.

Op zijn operarepertoire staan de belangrijkste opera’s van Mozart, Verdi en Puccini naast hedendaags muziektheater met uitvoeringen in Salzburg, Parijs, London, Wenen, Amsterdam, Madrid, Barcelona, Lissabon, Tokyo, Nagoya, Singapore, Taipei, Muscat, Sydney, Keulen, Brussel en Antwerpen.

Koen Kessels maakt deel uit van de artistieke directie van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, is artistiek directeur van Inspiratum en honorary professor van The Birmingham University, Faculty of Music.

Cendrillon (Nourejev), Proust (Petit), Tribute to Jérome Robbins, La Petite Danseuse de Degas (Bart), en Coppélia (Bart) met de Parijse Opera), The Nutcracker (Sir Peter Wright) met The Royal Ballet Covent Garden, Cinderella (Bintley) met BRB, en Avant-Garde en Belgique Martyre met Cinematek en HERMESensemble zijn verschenen op dvd.

Mireille Capelle

Mireille Capelle speelt in verschillende films en theaterstukken, en vertolkt zeer diverse rollen in opera’s, waaronder Despina (Cosi fan Tutte), Eva (Meistersinger), Salomé (Salomé), Le compositeur (Ariane auf Naxos), Charlotte (Werther), Kundry (Parsifal), Metella (La Vie Parisienne), Marcelina (Le Nozze di Figaro), Jeanne d’Arc (Honegger), Mutter (Lulu)…

Mireille heeft gezongen onder directie van Massimo Zanetti, Marc Minkowski, Sylvain Chambreling, Hans Zender, Seiji Ozawa en gewerkt met scenografen als Robert Carsen, Guy Joosten, Peter Mussbach, Philippe Sireuil… Samen met Jos Van Immerseel werkt Mireille aan een barokoeuvre, meer specifiek aan de Lamenti van Monteverdi. Verder zingt Mirelle verschillende recitals in Europa en Japan.

Mireille Capelle doceert zang aan de Hogeschool Gent, Conservatorium Gent, en is er hoofd van de zangafdeling.

Mireille is gespecialiseerd in hedendaagse muziek, en komt op die manier vaak ook op interessante ontmoetingen met verschillende componisten.

Ze zingt Cage, Rihm, Crumb, Carter, Maxwell Davis, Kagel, Scelsi, Battistelli, Sciarrino, Brewaeys, younghi Pagh-Paan, Klaus Huber, Joao Oliveira, Gorecki, Dillon, Nyman… vaak op internationale festivals met dirigenten als Arturo Tamayo, Jörg Wittenbach, Michael Gielen.

Tegelijkertijd componeert Mireille ook Architectures sonores – electronische composities die steeds vertrekken van natuurlijke geluiden – en steeds met mogelijkheid tot life performance.

Van Trikaya werd het eerste deel Kinesis Akenatos gecreëerd onder het kunstwerk van Anish Kapoor “At the edge of the world” in Het Kanaal (Axel Vervoordt). Het tweede en derde deel, Nefesh en Ruach, werden gecreëerd tijdens het Festival de Musique Contemporaine de Liège. Anello werd gecreëerd in Palazzo Fortuny in Venetië, Naga in Ecole de Beaux Arts in Parijs en Sunyata ook weer in Palazzo Fortuny in Venetië, tijdens een expositie van Axel Vervoordt.

Andere Architectures Sonores: Varuni, Tennyo, Yamuma, Siham.

Filmmuziek: La Perle (van de Belgische surrealistische cineast Henri d’Ursel.

Mireille is vaste sopraan bij HERMESensemble.

Geert Callaert

De virtuoze pianist, componist en schrijver Geert Callaert behaalde de zelden uitgereikte Prijs Lemmens-Tinel met tegelijk de hoogste diploma’s voor piano, kamermuziek, pianobegeleiding, hogere muziekanalyse, muziekschriftuur en orkestdirectie aan het voormalige Lemmensinstituut te Leuven.

Hij voltooide het laureaatsdiploma aan het Orpheusinstituut (Gent) met een projectstudie over de piano- en kamermuziek met slagwerk van Charles Wuorinen, Karlheinz Stockhausen en Iannis Xenakis. Hij volgde verschillende seminaries aan het IRCAM (Parijs) alsook verschillende zomercursussen voor de interpretatie van Stockhausens muziek (Stockhausen Courses 1998, 1999, 2000, Kürten, Duitsland).

Hij is een veelgevraagd solist en kamermusicus onder andere omwille van zijn brede repertoirekennis.

Zijn composities en schrijftalent hebben voortdurend aan interesse gewonnen. Ondertussen zijn er ruim dertig cd’s en dvd’s gereleased met zijn uitvoeringen als pianist of dirigent en zijn composities. Hij deed verschillende scorings voor films en zijn naam verschijnt regelmatig in de aftiteling bij films (zoals High Rise, Ticking Away en vele andere).

Momenteel is hij docent piano in de Master of Music opleiding aan de klassieke afdeling van de Fontys University for Applied Sciences te Tilburg (Nederland). Verschillende componisten schreven werk voor hem (Marc Yeats (UK), Robert Groslot (Belgium), Michael Sahl (USA), Idin Samimi Mofakham (Iran), Martyna Kosecka (Poland) and Kee Yong Chong (Singapore), Michael Sahl (USA),…).

Geert Callaert is lid van de artistieke raad, mede-oprichter en één van de kernuitvoerders van het HERMESensemble.

Begin 2016 ontving hij de FUGAtrofee van de Unie van Belgische Componisten voor de uitvoering en promotie van Belgische kunstmuziek met unanieme stemmen. Hij werkt regelmatig samen met ensembles en orkesten in België en hij is een welkome gast tijdens verschillende internationale festivals en wedstrijden. Hij toerde met het Koninklijk Ballet van Vlaanderen tijdens de bejubelde concerten “In Flanders Fields” voor de uitvoering van Green Table (Kurt Jooss), hij was een ster uitvoerder tijdens het eerste Contemporary Music Festival in Tehran (Iran) en hij was muziekdirecteur voor de uitvoeringen van The Heart of August en The Heart of August…continued met nieuwe muziek van Gavin Bryars en een choreografie van Edouard Lock (2017-2018). Hij publiceerde verschillende artikels en teksten over hedendaagse muziek en kunst in het algemeen voor verschillende gelegenheden.

www.geertcallaert.be

Gaetan La Mela

Gaetan La Mela begon zijn muzikale carrière aan de Muziekacademie te Genk. Daarna vervolgde hij zijn studie aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij het diploma Meester in de Muziek behaalde bij Dhr. Ouderits. Aan ditzelfde instituut behaalde hij ook een pedagogisch diploma en een specialisatie kamermuziek. Hij volgde masterclasses bij Rainer Seegers en Franz Schindlebeck (Berliner Philharmoniker).

Gaetan La Mela behoort tot de vaste kern musici bij het HERMESensemble en is lid van Belgian Brass.

Voor HERMESensemble realiseerde hij solo-optredens met muziek van onder meer Kaija Saariaho en Salvatore Sciarrino. Gaetan is een vaste waarde van HERMESensemble.

‘Internationale jongeren hebben een andere kijk op muziek,’ merkt percussionist Gaetan La Mela

Stijn Saveniers

Stijn Saveniers is een veelzijdig dirigent en cellist.

Hij richtte in 2014 een eigen productiehuis op voor komisch muziektheater, Volksopera. Volksopera vormt de basis voor professionele producties van opéra-comique, operette en musical theatre tussen 1850 en 1950.

Volksopera streeft zowel naar het behoud van het genre in muzikale zin – de particuliere uitvoeringswijze ervan, met een nadruk op klankexpressie, als de innovatie van de presentatievorm, door confrontatie met de huidige theaterprincipes. De producties worden onderbouwd door het onderzoek dat Stijn Saveniers in de schoot
van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voert naar het repertoire, onder meer in de vorm van nieuwe kritische uitgaven van onbekende meesterwerken.
De eerste productie, Le Docteur Miracle van Charles Lecocq, werd alvast enthousiast ontvangen.

Hij creëerde de allereerste origineel Arabische opera, Opera Dira, in Kuwait, in een compositie van Dr. Rasheed Albougaily en op tekst van Dr. Ali Alanezi. Hij ging ermee op tournee in 2015-2016.

Hij studeerde aan de conservatoria van Leuven en Maastricht, waar hij, zowel voor cello als orkestdirectie, het Masterdiploma summa cum laude behaalde. Hij ontving bovendien in 2006 de Hustinckxprijs, driejaarlijks uitgereikt aan het meest beloftevolle jonge talent. Sindsdien dirigeerde hij een grote verscheidenheid aan producties: opera, operette, ballet, symfonisch en kamerorkestraal werk, oratorium en hedendaags repertoire. Hij was als assistent-dirigent verbonden aan de Zomeropera Alden Biesen (België) in producties van ‘Entführung aus dem Serail’ (Mozart), ‘Il Barbiere di Seviglia’ (Rossini) en ‘Manon Lescaut’ (Puccini).

Hij is sinds 2009 muzikaal directeur van het Brussels Operette Theater, dat hij dirigeerde in producties van ‘La Périchole’ & ‘La Grande-duchesse de Gérolstein’ (Offenbach), ‘Der Vogelhändler’ (Zeller), ‘Das Land des Lächelns’ (Lehar), ‘Die Fledermaus’ (Strauss) en ‘Clivia’ (Dostal).

Hij maakte een tournee door Nederland en België met een balletproductie van In The Wings, geïnspireerd door ‘Peter en de Wolf’ (Prokofiev). Deze productie bracht hem ook op Broadway, New York. ‘Peter en de Wolf’ maakte ook deel uit van een concept dat hem zijn debuut bij het Symfonieorkest Vlaanderen bracht.
Tot 2010 onderhield hij engagementen als koordirigent. Een hoogtepunt in de oratoriumconcerten was zonder twijfel de uitvoering van Brahms’ ‘Deutsches Requiem’, in
een programma waarin ook zijn ‘Schicksalslied’ en de ‘Vier Letzte Lieder’ van Strauss werden gebracht.

Als cellist is hij vast verbonden aan het HERMESensemble. Daarnaast is hij momenteel vooral actief in verschillende
kamermuziekformaties en wordt hij regelmatig geëngageerd voor opnames en solistisch werk.

Zijn ervaring als dirigent en cellist wordt nog verrijkt door additionele muzikale activiteiten. Hij werkt ook als pianist-repetitor, met name in de klas van Gemma Visser, waardoor hij bekend is met een groot deel van het vocaal repertoire. Vanuit deze praktijk kwam hij er ook toe opnieuw te gaan zingen; als knaap zong hij reeds
solistisch in de operahuizen van Antwerpen en Gent en de Muntschouwburg in Brussel. Als zanger nam hij onder meer deel aan een masterclass ‘Acting for Singers’, geleid door Uwe Hergenröder, die hem een dieper inzicht bood in de standpunten van een regisseur en zijn visie op een muzikale interpretatie volledig veranderde.

Marc Tooten

Marc Tooten studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, waarna hij zich vervolmaakte aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam.

Marc is vaste altist bij HERMESensemble.

Tijdens zijn carrière is hij aanvoerder altviool geweest in verschillende prestigieuze orkesten en kamerorkesten, o.a. I Fiamminghi, Beethoven Academie, Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, Radio Kamer Filharmonie (Hilversum, Nederland) en Orquestra Ciudad de Granada.

Momenteel is hij solist-aanvoerder bij Het Brabants orkest in Eindhoven, Nederland. Als kamermusicus geniet hij een internationale waardering. Hij maakt o.a. deel uit van de Salzburger Solisten en het Arriaga Quartet  en is mede-oprichter van het Taneyev string trio. Vooraanstaande kamermuziekpartners waren onder meer Abdel Rahman El Bacha, Eduard Brunner, András Andorján, Martin Lovett, Martha Argerich, Boris Berezovsky en Itamar Golan.

Als enthousiast pedagoog stelt hij aan het Lemmensinstituut te Leuven (docent altviool en kamermuziek) en aan het conservatorium van Maastricht zijn kennis en ervaring ten dienste van jonge musici.

Kevin Voets

Kevin Voets is historicus en cultuurmanager. Hij werd in 2001 door Koen Kessels uitgenodigd om de toen nog prille groep te komen versterken, en is er sindsdien niet uit weg te branden.

Hij was de eerste productieleider, werd later zakelijk leider en is sinds 2012 algemeen directeur van HERMESensemble. 

Als Coördinator Onderzoek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen is hij op de hoogte van de meest recente stand van zaken over het onderzoek in de kunsten. Hij is al meer dan tien jaar regelmatig te gast als spreker en schrijver in de Internationale Kunstcampus deSingel, en schrijft en spreekt graag over zowel oude als nieuwe muziek.

Sarah Vermeyen

Sarah Vermeyen studeerde fluit aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel. Zij maakt deel uit van houtblaaskwintet Ensemble Houthandel en speelt als freelance fluitiste bij verscheidene ensembles, orkesten en theaterproducties. Verder is zij op losvaste basis verbonden aan verschillende muziekacademies als leerkracht dwarsfluit.

In 2014 was Sarah medeoprichter van Volksopera, een productiehuis voor komisch muziektheater, waar zij deel uitmaakt van de artistieke kern en het productionele werk overziet.

Sinds januari 2017 versterkt zij het team van HERMESensemble als productieleider.

Julie De Smedt

Julie De Smedt is sinds 2017 verantwoordelijk voor pers en communicatie van HERMESensemble.

Julie heeft een master in Politieke Communicatie en heeft jarenlange ervaring als onderzoeker en communicator aan de Universiteit Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool. Julie heeft een passie voor kunst en cultuur, en houdt ze zich graag creatief bezig.

Bij HERMESensemble komen haar expertise als communicator en passie voor kunst en cultuur samen.