Stijn Saveniers is een veelzijdig dirigent en cellist.
Hij richtte in 2014 een eigen productiehuis op voor komisch muziektheater, Volksopera. Volksopera vormt de basis voor professionele producties van opéra-comique, operette en musical theatre tussen 1850 en 1950.
Volksopera streeft zowel naar het behoud van het genre in muzikale zin – de particuliere uitvoeringswijze ervan, met een nadruk op klankexpressie, als de innovatie van de presentatievorm, door confrontatie met de huidige theaterprincipes. De producties worden onderbouwd door het onderzoek dat Stijn Saveniers in de schoot van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voert naar het repertoire, onder meer in de vorm van nieuwe kritische uitgaven van onbekende meesterwerken. De eerste productie, Le Docteur Miracle van Charles Lecocq, werd alvast enthousiast ontvangen.
Hij creëerde de allereerste origineel Arabische opera, Opera Dira, in Kuwait, in een compositie van Dr. Rasheed Albougaily en op tekst van Dr. Ali Alanezi. Hij ging ermee op tournee in 2015-2016.
Hij studeerde aan de conservatoria van Leuven en Maastricht, waar hij, zowel voor cello als orkestdirectie, het Masterdiploma summa cum laude behaalde. Hij ontving bovendien in 2006 de Hustinckxprijs, driejaarlijks uitgereikt aan het meest beloftevolle jonge talent. Sindsdien dirigeerde hij een grote verscheidenheid aan producties: opera, operette, ballet, symfonisch en kamerorkestraal werk, oratorium en hedendaags repertoire. Hij was als assistent-dirigent verbonden aan de Zomeropera Alden Biesen (België) in producties van ‘Entführung aus dem Serail’ (Mozart), ‘Il Barbiere di Seviglia’ (Rossini) en ‘Manon Lescaut’ (Puccini).
Hij is sinds 2009 muzikaal directeur van het Brussels Operette Theater, dat hij dirigeerde in producties van ‘La Périchole’ & ‘La Grande-duchesse de Gérolstein’ (Offenbach), ‘Der Vogelhändler’ (Zeller), ‘Das Land des Lächelns’ (Lehar), ‘Die Fledermaus’ (Strauss) en ‘Clivia’ (Dostal).
Hij maakte een tournee door Nederland en België met een balletproductie van In The Wings, geïnspireerd door ‘Peter en de Wolf’ (Prokofiev). Deze productie bracht hem ook op Broadway, New York. ‘Peter en de Wolf’ maakte ook deel uit van een concept dat hem zijn debuut bij het Symfonieorkest Vlaanderen bracht.
Tot 2010 onderhield hij engagementen als koordirigent. Een hoogtepunt in de oratoriumconcerten was zonder twijfel de uitvoering van Brahms’ ‘Deutsches Requiem’, in een programma waarin ook zijn ‘Schicksalslied’ en de ‘Vier Letzte Lieder’ van Strauss werden gebracht.
Als cellist is hij vast verbonden aan het HERMESensemble. Daarnaast is hij momenteel vooral actief in verschillende kamermuziekformaties en wordt hij regelmatig geëngageerd voor opnames en solistisch werk.
Zijn ervaring als dirigent en cellist wordt nog verrijkt door additionele muzikale activiteiten. Hij werkt ook als pianist-repetitor, met name in de klas van Gemma Visser, waardoor hij bekend is met een groot deel van het vocaal repertoire. Vanuit deze praktijk kwam hij er ook toe opnieuw te gaan zingen; als knaap zong hij reeds solistisch in de operahuizen van Antwerpen en Gent en de Muntschouwburg in Brussel. Als zanger nam hij onder meer deel aan een masterclass ‘Acting for Singers’, geleid door Uwe Hergenröder, die hem een dieper inzicht bood in de standpunten van een regisseur en zijn visie op een muzikale interpretatie volledig veranderde.