Peter Merckx

Reeds op jonge leeftijd studeerde Peter Merckx af aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen in de klas van Walter Boeykens. Nog voor het beëindigen van deze studies werd hij laureaat van de eerste Nationale Instrumentenwedstrijd, georganiseerd door de ‘Sociale Werken van de Uitvoerders’. Nadien vervolmaakte hij zich aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Henri De Roeck, waar hij een hoger diploma behaalde. Gedurende deze periode proefde hij van het orkestleven en verleende zijn medewerking aan o.a. het VRT-Orkest, de Vlaamse Opera en het Nationaal Orkest van België (o.a. tijdens het Elisabeth Concours voor viool 1993).

Nadien volgde een actieve periode in de hedendaagse muziek.

Hij stichtte het ensemble ‘QO-2’, gespecialiseerd in John Cage en Morton Feldman en ging naar Amsterdam voor een deelname aan het ‘Ocean-project’ van M. Cunningham naar een idee van John Cage. Een cd met het verzamelde werk van Herman van San (met wereldpremière en persvoorstelling in de Muntopera te Brussel) betekende een definitief keerpunt in zijn carrière.

Zijn interesse in kamermuziek bracht hem bij het salonensemble ‘Grupetto’, dat met haar cd’s en gelijknamige theaterproducties ‘Titanic’s Last Waltz’ en ‘Marlene Dietrich, Falling in love again’ veel bekendheid haalde. Deze producties bewijzen opnieuw zijn veelzijdigheid; van saxofoon, tot basklarinet, van klassiek tot jazz, alles komt aan bod.

Vanuit deze optiek begon hij zich samen met pianist Alex Roosemeyers toe te leggen op de Joodse muziekcultuur. Op hun jongste cd echter gaan zij prompt de confrontatie aan met doorwinterde jazzmuzikanten. Cross-over van de bovenste plank!

Nog een stapje verder is het ensemble ‘Moo’ en ‘Feestoog’ waar hij van 2007 t.e.m. 2016 België mee doorkruiste. Op het menu: aanstekelijke muziekkomedie en sterk visuele acts.

Een constante in zijn leven is de liefde voor hedendaagse kamermuziek. Onder andere met het ‘Prometheus-ensemble’ waar hij meewerkte aan radio-opnames en concerten gaf in binnen- en buitenland.

Mauricio’s Kagel ‘Variété’ bracht hem bij het HERMESensemble, waar hij momenteel zijn vaste stek heeft.

In 2013 won hij de eerste prijs op de interpretatiecursus voor werken van Karlheinz Stockhausen “Stockhausen-Kurse Kürten 2013”.

De oprichting van ‘MyPMinternational’ in 2012 is het resultaat van zijn lange persoonlijke research naar een betere houding en grip bij het bespelen van de klarinet. De ‘duim-fix’ is zijn persoonlijke uitvinding.
www.mypminternational.com