Karin de Fleyt behaalde haar Master aan het Koninklijk Conservatorium te Gent (1995), waar ze zich reeds specialiseerde in hedendaagse fluit solo en kamermuziek. Post-graduaat “Laureaat van het Orpheus Instituut” met een studie over (nieuwe) extenties in fluitmuziek.
Ze is docent fluit in Leeds, College of Music (UK). Ze gaf les in de ManaMa opleiding hedendaagse muziek aan het Lemmensinstituut te Leuven en is vakdidacticus voor de specifieke lerarenopleiding aan de School of Arts, Conservatorium te Gent.
Karin de Fleyt speelt regelmatig op nationale en internationale festivals. Ze bespeelt de fluit, altfluit, piccolo, basfluit, shakuhachi en bansuri.
Ze speelt het volledige oeuvre voor fluit van de componist Karlheinz Stockhausen, met wie ze 10 jaar samenwerkte.
Vele werken die door Karin zijn gecreëerd, ontstonden na een intense samenwerking met de componist.
Ze geeft masterclasses, lectures en lecture-recitals over de interpretatie van nieuwe muziek voor fluit aan verscheidene nationale en internationale conservatoria en tijdens festivals voor nieuwe muziek.
Zij is solofluitiste bij HERMESensemble en fluitiste in het Oh-Ton Ensemble.
In januari 2015 startte ze een onderzoeksproject aan de Artesis Plantijn Hogeschool, Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Academie voor Kunsten in Antwerpen met als titel ‘From Zero to Void, encounters with Mary Bauermeister and Karlheinz Stockhausen in the sixties’.
Momenteel doet ze een tweede onderzoek aan de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen naar de ‘intermediale werken van Lucien Goethals en Karel Goeyvaerts’ (2018-2019) en een doctoraatstudie aan de University York over ‘ new performer/composer collaboration models’.