Archieven

©FilipVanRoe

Hommage aan Arvo Part en Pierre Boulez

Arvo Pärt Pierre Boulez Programma : Arvo Pärt, Fratres (1977) 10’ Strijkkwartet, percussie Pierre Boulez, Sonatine (1946) 10’ Piano, fluit Arvo Pärt, Da Pacem Domine (1991) 6’ Strijkkwartet Pierre Boulez, Une Page d’Ephéméride (2005) 5’ Piano solo Arvo Pärt, Spiegel im Spiegel (1977) 10’ Altviool, piano HERMESensemble : Geert Callaert, piano Gudrun Vercampt & Mark Steylaerts, viool Marc Tooten, altviool Stijn Saveniers, cello Karin De Fleyt, fluit […]

Hyperion

HYPERION

HYPERION (Hölderlin – Maderna) Bruno Maderna HYPERION is een originele muziektheaterproductie van de Italiaanse groep Muta Imago en HERMESensemble, op basis van de gelijknamige novelle van Friedrich Hölderlin en muziek van Bruno Maderna. HYPERION gaat over het contrast tussen natuur en (industriële) cultuur, belichaamd door het hoofdpersonage dat enkel fluit speelt (een verwijzing naar de […]

©FilipVanRoe_Q6A2844

Luisterkunst – The Art of Listening

Vele muziekwerken uit de tweede helft van de 20e eeuw en van vandaag de dag werden  geschreven met een aparte rol voor de toehoorder en toeschouwer in gedachte. Deze rol verschilt in hoge mate met de receptieve houding die traditioneel van het publiek werd verwacht. Hedendaagse muziek vraagt vaak een actieve deelname van de luisteraar […]

PROPORTIO

PROPORTIO – Venetië 2015

Arvo Pärt Geert Callaert Toshio Hosokawa Toru Takemitsu Wim Henderickx Ter gelegenheid van de tentoonstelling PROPORTIO op de biënnale van Venetië voert HERMESensemble verschillende concerten uit in Palazzo Fortuny. Programma: Vr 25 September 2015 Private visit AURUM (Mireille Capelle) met live interventies Arvo Pärt – Fratres (1977)  10’ String quartet Arvo Pärt – Scala Chromatica (2007) 5’ Piano, […]

©FilipVanRoe_Q6A4051

Architectures sonores: Visages

Mireille Capelle Karlheinz Stockhausen © Foto: Filip Van Roe Mireille Capelle brengt een unieke performance rond “Babylon” (1966), een tekst van Otto Piene. Rond deze tekst voert ze een sculpture sonore uit met de titel Visages. Wat betekent Visages? Mireille Capelle: “In anatomie betekent het “gelaat”, in geometrie is het een punt, een driehoek, een vorm, een lijn, in de […]

Paul De Assis

Deleuzabelli

Diabelli Variaties voor de 21e eeuw De Portugese pianist en onderzoeker Paulo De Assis en HERMESensemble brengt een vernieuwende en eigenzinnige versie van de Diabelli Variaties (opus 120, 1819-1823) van Ludwig van Beethoven. Paulo De Assis vertolkt solo een groot aantal van de 33 variaties, maar diverse onderdelen werden door hedendaagse componisten vertaald in een actuele […]

©FilipVanRoe_Q6A2810

Meeting en impro met Mary Bauermeister

© Foto: Filip Van Roe In 2015 start Karin De Fleyt in samenwerking met HERMESensemble, Koninklijk Conservatorium Antwerpen, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, de Zero Foundation en Inspiratum een tweejarig onderzoeksproject getiteld “From Zero to Nothing – Spirituality and the Arts in the Sixties”. Centraal in het onderzoek staat het oeuvre van Karlheinz […]

prozession

From Zero to Nothing

Karlheinz Stockhausen Rolf Gehlhaar in samenwerking met Centre Henri Pousseur Mary Bauermeister Inspiratum vzw   In 2015 start Karin De Fleyt in samenwerking met HERMESensemble, Koninklijk Conservatorium Antwerpen, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, de Zero Foundation en Inspiratum een tweejarig onderzoeksproject getiteld “From Zero to Nothing – Spirituality and the Arts in the […]

KeeYongChong

Ocean Waves

Kee Yong Chong De Maleisische componist Kee Yong CHONG bezit één van de meest originele stemmen in nieuwe muziek vandaag. Weinig componisten slagen erin om  een werkelijk individueel geluid te puren uit de experimentele technieken die momenteel beschikbaar zijn. Zijn werk werd geprezen als “fantasierijk en poëtisch” door vooraanstaande dirigent-componist Peter Eötvös, en als “zeer […]

©fb-8499

Hommage aan Arvo Part

Arvo Pärt De grote Estse componist Arvo Pärt is een van de meest vooraanstaande en meest uitgevoerde auteurs van hedendaagse muziek. Sinds het einde van de jaren zeventig werkt Arvo Pärt in een eigen(zinnige) minimalistische stijl –tintinnabuli– waarin zijn compositorische systemen verweven worden met middeleeuwse en renaissance procedures. Programma: Estlander, voor fluit solo Fratres, voor cello […]