Stijn Saveniers

StijnLachend300

Stijn Saveniers is een veelzijdig dirigent en cellist.

Hij richtte in 2014 een eigen productiehuis op voor komisch muziektheater, Volksopera.
Volksopera vormt de basis voor professionele producties van opéra-comique, operette en
musical theatre tussen 1850 en 1950.
Volksopera streeft zowel naar het behoud van het genre in muzikale zin – de particuliere
uitvoeringswijze ervan, met een nadruk op klankexpressie, als de innovatie van de
presentatievorm, door confrontatie met de huidige theaterprincipes.
De producties worden onderbouwd door het onderzoek dat Stijn Saveniers in de schoot
van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voert naar het repertoire, onder meer in de
vorm van nieuwe kritische uitgaven van onbekende meesterwerken.
De eerste productie, Le Docteur Miracle van Charles Lecocq, werd alvast enthousiast
ontvangen.

Recent creëerde hij de allereerste origineel Arabische opera, Opera Dira, in Kuwait, in
een compositie van Dr. Rasheed Albougaily en op tekst van Dr. Ali Alanezi. Een toernee
door de Arabische staten staat gepland voor 2015 – 2016.
Hij studeerde aan de conservatoria van Leuven en Maastricht, waar hij, zowel voor cello
als orkestdirectie, het Masterdiploma summa cum laude behaalde. Hij ontving bovendien
in 2006 de Hustinckxprijs, driejaarlijks uitgereikt aan het meest beloftevolle jonge talent.
Sindsdien dirigeerde hij een grote verscheidenheid aan producties: opera, operette,
ballet, symfonisch en kamerorkestraal werk, oratorium en hedendaags repertoire.
Hij was als assistent-dirigent verbonden aan de Zomeropera Alden Biesen (België) in
producties van ‘Entführung aus dem Serail’ (Mozart), ‘Il Barbiere di Seviglia’ (Rossini) en
‘Manon Lescaut’ (Puccini).
Hij is sinds 2009 muzikaal directeur van het Brussels Operette Theater, dat hij dirigeerde
in producties van ‘La Périchole’ & ‘La Grande-duchesse de Gérolstein’ (Offenbach), ‘Der
Vogelhändler’ (Zeller), ‘Das Land des Lächelns’ (Lehar), ‘Die Fledermaus’ (Strauss) en
‘Clivia’ (Dostal).

Hij maakte een toernee door Nederland en België met een balletproductie van In The
Wings, geïnspireerd door ‘Peter en de Wolf’ (Prokofiev). Deze productie bracht hem ook
op Broadway, New York.
‘Peter en de Wolf’ maakte ook deel uit van een concept dat hem zijn debuut bij het
Symfonieorkest Vlaanderen bracht.
Tot 2010 onderhield hij engagementen als koordirigent. Een hoogtepunt in de
oratoriumconcerten was zonder twijfel de uitvoering van Brahms’ ‘Deutsches Requiem’, in
een programma waarin ook zijn ‘Schicksalslied’ en de ‘Vier Letzte Lieder’ van Strauss
werden gebracht.

Als cellist is hij vast verbonden aan het HERMESensemble, een Antwerps collectief voor
hedendaagse muziek. Daarnaast is hij momenteel vooral actief in verschillende
kamermuziekformaties en wordt hij regelmatig geëngageerd voor opnames en solistisch
werk.

Zijn ervaring als dirigent en cellist wordt nog verrijkt door additionele muzikale
activiteiten.
Hij werkt ook als pianist-repetitor, met name in de klas van Gemma Visser, waardoor hij
bekend is met een groot deel van het vocaal repertoire.
Vanuit deze praktijk kwam hij er ook toe opnieuw te gaan zingen; als knaap zong hij reeds
solistisch in de operahuizen van Antwerpen en Gent en de Muntschouwburg in Brussel.
Als zanger nam hij onder meer deel aan een masterclass ‘Acting for Singers’, geleid door
Uwe Hergenröder, die hem een dieper inzicht bood in de standpunten van een regisseur
en zijn visie op een muzikale interpretatie volledig veranderde.
Dit seizoen staat vooral in het teken van Volksopera: zowel uitgebreid onderzoek en de
kritische uitgave van Charles Lecocq’s ‘Le Docteur Miracle’, als een tournee met dit werk
langs festivals en schouwburgen.

Verdere info, foto’s, audio- en videovoorbeelden zijn te vinden op
www.stijnsaveniers.com
www.volksopera.be

 

Foto: (c) Filip Van Roe